Książka "Tajne życie. Kobieta w służbie CIA" - lokowanie produktu w podcaście
Podcasty produkowane specjalnie na potrzeby internetu dają bardzo szerokie możliwości reklamowe. Jednym z głównych jest lokowanie produktu, który pojawi się w sposób naturalny w treści redakcyjnej. W ten sposób na platformie RMFon.pl, w podcaście "Ameryka i ja", promowana była książka Amaryllis Fox "Tajne życie. Kobieta w służbie CIA".
Podcast "Ameryka i ja" to autorski cykl korespondentki RMF Classic w Stanach Zjednoczonych, w którym od wielu lat opisuje codzienne życie w USA z własnej perspektywy. By wypromować książkę jeden z odcinków autorka poświęciła sprawom dotyczącym bezpieczeństwa w Stanach. Opowiadała m.in. kto czuwa nad bezpieczeństwem w USA oraz gdzie i jak szkoli się agentów wywiadu. Dzięki temu w naturalny sposób mogła wspomnieć o byłej agentce Amaryllis Fox i jej książce.
Omówienie książki było więc naturalnym elementem epizodu, w sposób nienachalny wplecionym w całą opowieść. Promocja była skierowana do ściśle określonego grona odbiorców – słuchaczy, którzy interesują się Ameryką, bo to oni są subskrybentami podcastu. To grono było też naturalnym targetem odbiorców książki.
Podcast "Ameryka i ja", podobnie jak kilkadziesiąt innych produkowanych przez dziennikarzy RMF FM, RMF MAXXX i RMF Classic, dostępny jest na RMFon.pl, a także na wielu zewnętrznych platformach, m.in. Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts.
Oprócz tego typu lokowania produktu, w podcastach produkowanych przez Grupę RMF możliwe są też inne formy reklamowe. Najbardziej standardowym jest kampania spotowa w formie pre-roll audio (spot odtwarzany słuchaczowi przed emisją podcastu). Ale Grupa RMF oferuje też rozwiązania niestandardowe, np. stworzenie dedykowanego cyklu podcastów specjalnie dla reklamodawcy, z określona przez niego tematyką w z definiowanej przez niego formule.
Obecnie Grupa RMF oferuje słuchaczom 144 cykle podcastów z różnych kategorii: newsy, sensacja, nauka i kultura, komedia, biznes, technologia, kryminał, edukacja, zdrowie, sport, muzyka. Własne podcasty Grupy RMF to 60 tytułów (są to zarówno audycje produkowane specjalnie do internetu jak i tzw. "catch-ups", czyli programy emitowane najpierw na antenie radiowej a później publikowane w sieci). RMFon.pl oferuje też 84 tytuły najbardziej znanych podcasterów zewnętrznych.
Miesięcznie Grupa RMF notuje ponad 6,3 mln odsłuchanych odcinków własnych podcastów na platformie RMFon.pl. Łącznie, w ciągu miesiąca, nasi słuchacze odsłuchali łącznie 308 tys. godzin podcastów. (dane własne, Audiometrix, czerwiec 2020).