O sentymentach, zmianach kulturowych i formacie, który pokochali Polacy, rozmawiamy z Pawłem Pawlikiem, Dyrektorem Programowym RMF Classic.
Inspiracje zza... oceanu
Choć dziś akcja Najpiękniejsza Muzyka na Święta to dobrze znany i lubiany przez słuchaczy format, jego początki nie były wcale łatwe. 12 lat temu, kiedy pojawił się pierwszy pomysł na zmianę grudniowej playlisty na świąteczną, Boże Narodzenie w Polsce było okresem wpisanym w jasne ramy czasowe. – Przygotowania do świąt ruszały często dopiero w połowie miesiąca, a widok w pełni przystrojonej choinki tuż po Wszystkich Świętych był czymś niespotykanym. Radio też trzymało się tych zasad, pilnowano tego, żeby nie „zepsuć“ słuchaczom tej wyjątkowej atmosfery – wyjaśnia Paweł Pawlik, dyrektor programowy RMF Classic. Jak wynika z badań (CBOS "Boże Narodzenie 2023, grudzień 2023), Polacy są mocno przywiązani do bożonarodzeniowych tradycji i z chęcią kultywują ważne dla naszej kultury zwyczaje, jak chociażby składanie sobie życzeń w Wigilię (98%), jedzenie tradycyjnych potraw (98%) czy przystrajanie choinki (96%). – Pomysł na wprowadzenie tak radykalnej zmiany na antenę był pewnego rodzaju eksperymentem radiowym, zainspirowanym rozwiązaniami, które świetnie sprawdzały się w Stanach Zjednoczonych czy Skandynawii. Tamtejsze stacje z powodzeniem grały świąteczne przeboje przez cały miesiąc, a my postanowiliśmy sprawdzić, jak takie rozwiązanie przyjmie się na polskim rynku radiowym – dodaje.
Nie tylko Mariah
I tak, w połowie grudnia 2012 roku, po raz pierwszy na antenie pojawiła się Najpiękniejsza Muzyka na Święta. – Oczywiście, ta pierwsza playlista została przez nas dobrana „na czuja“. Jednocześnie, od początku zależało nam bardzo, żeby utrzymać wyjątkowy klimat RMF Classic, którzy kochają nasi słuchacze. Od razu postanowiliśmy, że oprócz znanych i lubianych standardów, musimy włączyć też aranże, które dodadzą playliście odpowiedniego sznytu – wyjaśnia Paweł Pawlik. Przez lata kolejnych edycji repertuar ewoluował – Z biegiem czasu dodawaliśmy coraz to nowe pomysły. Dziś w audycjach usłyszeć można także np. jazzowe aranżacje, piosenki ze znanych filmów o świętach czy zimie w ogóle, a także nowości świąteczne, które pojawiają się na początku sezonu – dodaje.