Sektor ten ceni kanał, który pozwala często pod presją czasu skoordynować potrzeby zarówno sprzedażowe, komunikacyjne jak i technologiczne. Radio informuje, edukuje, przypomina, jest długo słuchane, towarzyszy w każdym miejscu i zazwyczaj jest to jedyne medium elektroniczne towarzyszące w drodze na zakupy. Przede wszystkim radio posiada unikalną cechę – jest medium call to action, więc idealnie odpowiada na potrzeby tak częstych w branży promocji, wyprzedaży, tygodni tematycznych etc. Radio – sprzedaje, a to główny cel handlu i każdego biznesu.
DŹWIĘK KREATYWNY
O ile w branży handlowej świetnie sprawdzają się zwykłe spoty reklamowe, to są sektory takie jak FMCG, w których istnieje naturalna potrzeba pokazania produktu, jego opakowania czy cech wyróżniających daną markę spośród ogromnej konkurencji. Dlatego marketerzy, aby ułatwić codzienne wybory Polakom pomiędzy kilkunastoma produktami na półce, prześcigają się w budowaniu świadomości marki, lojalności konsumentów i pozytywnym skojarzeniom wokół brandu. Kluczem do sukcesu jest kreatywność, a radio wykorzystuje siłę wyobraźni i stymuluje ją jak żadne inne medium.Radio nie wymaga budowy dekoracji, doboru kostiumów i zatrudniania rzeszy statystów.
RADIO MULTIMEDIALNE
Wraz z rozwojem technologii i mobilności radio nieustannie rozszerza kolejne platformy dystrybucji, aby być ze swoim słuchaczem zawsze i wszędzie, a jednocześnie daje marketerom nowe możliwości komunikacji. Dostarcza coraz bogatszych treści i już dziś jest interaktywną, multimedialną platformą, która poza naziemną dystrybucją analogową i cyfrową jest dostępna na platformach satelitarnych, w Internecie oraz aplikacjach mobilnych. Jest medium, które świetnie współgra z social mediami i Internetem i to właśnie tam dystrybuuje obraz, który jest tworzony przy akcjach reklamowych szytych na miarę. W ostatnich latach coraz częściej radio słyszymy spoza studia antenowego, skąd relacjonowane są wydarzenia, eventy, akcje realizowane w ramach komunikacji marketingowej danej marki.
MAMBASTYCZNA AKCJA W RMF FM
Z tego rodzaju komunikacji skorzystała marka Mamba, która została partnerem akcji stacji radiowej RMF FM „Choinki pod choinkę”. RMF FM już od 18-stu lat rozdaje choinki tuż przed Bożym Narodzeniem. Corocznie odwiedza kilkanaście miast w Polsce, a dzięki swojej słuchalności (8,5 mln Polaków dziennie) przyciąga tysiące osób na eventy. W 2017 roku Mamba zaistniała zarówno na eventach, jak i na antenie z niestandardową komunikacją. Na potrzeby akcji studio RMF FM przygotowało specjalną piosenkę dla Klienta Storck, właściciela brandu, pt. „Świąteczna piosenka Mamby”, która swoją premierę miała 6 grudnia w Mikołajki, czyli w magiczny dzień dla każdego dziecka. W tym dniu Mikołaj na antenie RMF FM był bardzo szczodry: „mambastycznych” atrakcji, konkursów, zabaw, prezentów było co niemiara. Mamba i RMF FM odwiedzili 12-cie największych miastach Polski, przejechano 2,5 tys. km w ciągu 12-stu dni, rozdano tysiące choinek, 3,5 tony Mamby i tysiące „mambastycznych” zabawek. Na spotkanie z RMF FM i Mambą przyszło ponad 38 tys. Polaków, 12 tys. dzieci.
NIE TYLKO MAMBA
Akcje typu 360 stopni (od pomysłu do realizacji) na antenach Grupy RMF są obecne praktycznie codziennie. Różnorodność stawianych celów marketingowych jest niebywale wysoka, i tak od napędzania ruchu na stronie www (18-ste urodziny Allegro), przez kampanie społeczne (Kinder Mleczna Kanapka – „Przerwa na wspólne czytanie” czy T-Mobile: Pomoc mierzona kilometrami), aż po promocje marki w kontekście np. zimowych poranków (akcja „Śniadanie od deski do deski” ciastek belVita) realizowane są skutecznie w mediach Grupy RMF.
RADIO NAJBLIŻEJ LUDZI
Aktywności Mamby, Allegro, belVity czy innych, to niejedyne przykłady niestandardowego podejścia do komunikacji w radio, tym bardziej że radio dzisiaj to już nie tylko sponsoring prognozy pogody czy kampania spotowa. Wydawcy coraz częściej wykorzystują czas antenowy na tworzenie treści powiązanych tematyką z produktem albo atrybutami marki reklamowanej, do czego służy im lokowanie produktu czy animacje antenowe. Różnorodność form reklamowych pozwala na wplecenie treści reklamowej w treść programu antenowego, by słuchacz miał wrażenie pełnej spójności. I tak dzięki umiejętnym aranżacjom, wykorzystywaniu głosu prowadzących, rozmów telefonicznych na antenie ze słuchaczami biorącymi udział w konkursach, powstają niestandardowe dźwięki, które świetnie wpisują się w kontent programowy anteny radiowej. Radio dzisiaj jest jeszcze bliżej ludzi, wychodzi do nich, zaprasza ich na antenę, jest interaktywne w czasie rzeczywistym i dostępne w każdym miejscu.
przykłady efektywnego wykorzystania radia w kampanii reklamowej z Polski i ze świata
poradnik Tomasza Ramzy o różnych aspektch związanych z planowanie kampanii w radiu
poradnik Leszka Stafieja nt. profesjonalnego przygotowania efektywnej kreacji radiowej