Radio zwiększa sprzedaż i powoduje wzrost udziału w rynku (case study: Chela-Ferr)
Dzięki kampanii radiowej, głównie w RMF FM, sprzedaż Chela-Ferr wzrosła rok do roku o blisko 80 proc., a produkt stał się jednym z najczęściej kupowanych w swoim segmencie.
Chela-Ferr z roku na rok chce zwiększać swój ilościowy udział w rynku sprzedaży suplementów diety z żelazem.
Liderzy tego segmentu suplementów, niewspierani reklamowo, tracą, pomimo, że ich produkty są atrakcyjniejsze cenowo (ceny na początku 2013 roku: ASCOFER - 10 zł za 50 tabletek, BIOFER - 16,09 zł za 40 tabletek, Chela-Ferr - około 20 zł za 30 tabletek.
Komunikacja dla marki parasolowej Chela-Ferr prowadzona jest przez właściciela brandu, Olimp Labs., od sierpnia 2011 roku. Marketer od początku koncentrował swoja aktywność na radiu (spoty wyłącznie w stacjach Grupy RMF), choć w 2011 roku minimalne ilości budżetu przeznaczył też na reklamę w prasie (m.in. "Mamo to ja", "Będę mamą").
W pierwszych miesiącach kampanii (sierpień-wrzesień 2011) postawiono na silniejszą komunikację – emitowano średnio 7-8 dziennie kiażdej kopii spotów we wszystkich produktach Grupy RMF. Późniejsza komunikacja oparta była wyłącznie o radio RMF FM, o mniejszym natężeniu: średnio 3-4 spoty dziennie na kopię.
Marketer podjął decyzję o emisji spotów 30-sekundowych, równocześnie emitowano dwie różne kopie spotu.
Dwukrotne zwiększenie sprzedaży po starcie kampanii
Wrzesień 2011 roku to dwukrotne zwiększenie sprzedaży w stosunku do średniej sprzedaży z miesięcy bez aktywności mediowej (styczeń–lipiec 2011). We wrześniu sprzedano w aptekach 13,9 tys. opakowań suplementu, podczas gdy w pierwszych siedmiu miesiącach roku było to średnio 6,8 tys. miesięcznie.
O 78% wyższa sprzedaż w 2012 roku
Rok 2012 to dalsze zwiększanie poziomu sprzedaży aptecznej. Sprzedaż wzrosła o 78% w stosunku do sprzedazy w całym 2011 roku.
Dynamika sprzedaży całej braży była dodatnia, ale bardzo niewielka: produkty z sektora „preparaty żelaza” zwiększyły sprzedaż w 2011 o 3% (w stosunku do 2010 roku), a w 2012 o 9% (w stosunku do 2011). W tym czasie liderzy tracili: sprzedaż w 2012 Ascoferu spadła o 11%, a Bioferu o 14%. W 2011 roku sprzedaż też spadała, ale mniej, odpowiednio o 7% i 5%.
Wzrost o 69% udziału w rynku
W 2012 roku Chela-Ferr miała już 22% udziałów w rynku suplementów z żelazem, podczas gdy w 2011 było to 13%, a w 2010 roku - zaledwie 8%. Udało się to osiągnąć dzięki konsekwentnym działalniom reklamowym prowadzonym w radiu, wyłacznie w rozgłośniach Grupy RMF.
Źródło: Kantar Media, 2011-2012, rate-card, Reklamodawca: OLIMP LABORATORIES, brand: ChelaFerr
Sprzedaż: Consumer HealthIMS Poland LTD, Dataview, 2011-2012, OLIMP LABS: ChelaFerr
Sprzedaż liczona dla produktów: ChelaFerrMed, ChelaFerrForte,ChelaFerrBio-Complex
opracowanie: Grupa RMF