Akcja jest wspólną inicjatywą największych komercyjnych nadawców radiowych w Polsce: Grupy RMF, Grupy Radiowej Agory, Eurozet i Time. Każdego dnia ich stacje przyciągają przed odbiorniki kilkanaście milionów słuchaczy. Radiowcy do wspólnej inicjatywy zapraszają wszystkie rozgłośnie – z Polski, Europy i całego świata.
- Tym symbolicznym gestem chcemy wysłać 3 komunikaty. Pierwszy to przypomnienie sobie i światu, że mija już rok od rozpoczęcia tej dramatycznej w skutkach wojny. Wojny, która ciągle trwa, powodując cierpienie milionów ludzi. Drugi - chcemy pokazać jedność świata radiowego przeciw niszczącej sile rosyjskiej agresji. Po trzecie, chcemy wyrazić solidarność i dodać otuchy wielu naszym ukraińskim sąsiadom, którzy musieli opuścić swój dom i żyją teraz pośród nas - w Polsce, ale też w wielu krajach Europy i świata – jednym głosem mówią nadawcy.
Piosenka „Give Peace a Chance”, którą stacje radiowe wyemitują jednocześnie – 24 lutego o 8:45 (GMT + 1) to utwór nagrany przez Johna Lennona w lipcu 1969 roku. Powstał podczas sesji w hotelu na Bahamach jako wyraz sprzeciwu przeciw wojnie w Wietnamie. Z czasem piosenka stała się kultowym, antywojennym hymnem przywoływanym w czasie różnych konfliktów zbrojnych.
Podobny gest, polegający na jednoczesnej emisji tej piosenki, rozgłośnie z całej Europy wykonały 4 marca 2022 roku. - Chcemy zrobić to jeszcze raz, bo ta wojna ciągle trwa, a naszym obowiązkiem jest nie tylko informować o tym, co dzieje się na froncie, ale także działać razem przeciw niej. Choćby w sferze takich, symbolicznych gestów – dodają radiowcy. – Dlatego zapraszamy do tej inicjatywy wszystkie stacje radiowe w Polsce i na świecie. Zarówno te nadające na falach eteru, jak i w świecie online.
Dołączenie do akcji nie wymaga rejestracji, ani zgłoszenia chęci udziału wystarczy, że stacja radiowa wyemituje o 8:45 utwór Johna Lennona – „Give Peace a Chance”.
24 lutego 2022 roku Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę, w wyniku której życie straciły dziesiątki tysięcy ofiar, a do ucieczki ze swoich domów zmuszonych zostały miliony ludzi.
Na potrzeby akcji powstał zestaw dedykowanych grafik. Organizatorzy zachęcają każdego do pobierania i udostępniania ich na swoich profilach w mediach społecznościowych.