W uzasadnieniu werdyktu dziennikarze MMP napisali m.in.:
Magdalena Wojewoda |
„RMF Classic to bez wątpienia jedno z najbardziej niesamowitych medialnych zjawisk na polskim rynku. Nie dość, że propaguje ambitną muzykę, realizując misję porównywalną z mediami publicznymi, to jest też zjawiskiem na skalę europejską. Żadna bowiem z europejskich rozgłośni o profilu zbliżonym do Classica nie łączy z takim sukcesem tak wielu różnorodnych gatunków muzycznych. Na antenie stacji można usłyszeć obok siebie utwory Mozarta, Charles'a Aznavoura i kultowy temat z „Ojca chrzestnego" Nino Roty. Nowatorstwo RMF Classic polega również na umiejętnym funkcjonowaniu na jednej antenie tematyki dotyczącej wszystkich zjawisk sztuki, ze szczególnym naciskiem na tematy muzyczne i filmowe, z newsem, informacjami biznesowymi oraz tematyką lifestyle'ową.
RMF Classic jest pierwszą na polskim rynku stacją radiową o ambitnym i - wydawać by się mogło - mało komercyjnym profilu, która odniosła sukces biznesowy.
/.../
O sukcesie RMF Classic świadczą twarde dane. Udział w rynku słuchalności tej stacji wzrósł o 21,5 proc, mimo że nie ma ona zasięgu ogólnopolskiego - nadaje bowiem w 14 miastach (I-VI 2011 vs. I-VI 2010, Radio Track MB SMG/KRC Millward Brown, TG 15 + ). Zasięg dzienny z kolei zwiększył się o 33,8 proc, do 3,96 proc.
Równie wysoka jest dynamika wzrostów słuchalności w miastach nadawania RMF Classic. W omawianym okresie zasięg dzienny rozgłośni wyniósł na tych rynkach 1,31 proc. i był wyższy o 36,5 proc. Udział w czasie słuchania - obecnie na poziomie 0,81 proc. - zwiększył się natomiast o 30,6 proc.
Imponująco rosną wpływy reklamowe RMF Classic. Analiza ośmiu miesięcy br. (w zestawieniu z analogicznym okresem ub.r.) radiowego rynku reklamowego wskazuje, że Classic ma największą spośród rozgłośni radiowych dynamikę wzrostu przychodów - 200 proc. (I-VIII 2011 vs. I-VIII 2010, Kantar Media). Wpływy na poziomie 24,4 mln zł dały RMF Classic udział w rynku reklamowym na poziomie 1,38 proc. To wynik wyższy od notowanego przez zdecydowanie bardziej komercyjne Anryradio, Chilli Zet, Eskę Rock, Radio Wawa czy Vox FM.
Komercyjny sukces rozgłośni i jej rosnąca popularność wśród reklamodawców to nie tylko zasługa jakości nadawanego programu, ale także specyfiki jej grupy docelowej.
Przeciętny słuchacz RMF Classic to osoba po trzydziestce, bardzo dobrze wykształcona (ponad 57 proc. ma wykształcenie wyższe, a jedynie 7 proc. - średnie). Należy do grona przedstawicieli najbardziej prestiżowych zawodów. Często pracuje na kierowniczym stanowisku, także najwyższego szczebla, wykonuje wolny zawód, reprezentuje środowisko akademickie, lekarskie lub pracuje jako specjalista.
Słuchacz RMF Classic mieszka w dużym mieście (co jest zdeterminowane przez obszar nadawania stacji) i jest zamożny, o czym świadczą wysokie dochody (25 proc. osiąga dochód przynajmniej 2 tys. zł).
Trzy miliony takich słuchaczy to wystarczająca rękojmia, aby radio mogło się nadal rozwijać."