Stabilna słuchalność radia, pomimo pandemii i zmiany zwyczajów Polaków

19/03/2020

Słuchalność radia w ostatnich kilkunastu dniach utrzymuje się na stabilnym poziomie, pomimo wprowadzenia w kraju wielu restrykcji i ograniczeń związanych z epidemią koronawirusa. Instytut Kantar Polska, realizujący badania słuchalności radia w Polsce, przeanalizował dane marcowe zebrane do dnia dzisiejszego.

Radio w czasach epidemii

Ponieważ badanie Radio Track przeprowadzane jest codziennie, możliwa jest bardzo wstępna analiza danych dziennych. Wyjątkowa sytuacja sprowokowała nas do sprawdzenia wpływu epidemii na słuchanie radia w Polsce, Kantar Polska zdecydował się przyjrzeć danym z pierwszych dni marca.

Z analizy wynika, że ani po ogłoszeniu pierwszej osoby zarażonej koronawirusem w Polsce (4 marca) ani po decyzji o zamknięciu szkół i uczelni (11 marca), ani po ogłoszeniu zamknięcia granic, galerii handlowych, kin, teatrów i uziemienia samolotów (13 marca), słuchalność radia nie odbiega od standardowej, charakterystycznej dla tej pory roku (średni zasięg dzienny radia w ostatnich 2 miesiącach wynosił 71 proc.).

Na słuchanie radia nie wpłynął też fakt wprowadzenia pracy zdalnej w bardzo wielu firmach i instytucjach. Zmieniły się za to zwyczaje słuchania radia – znacząco więcej osób słucha radia w domu, spadła słuchalność w pracy. Krócej słucha się radia w samochodzie, także liczba słuchaczy uległa niewielkiej korekcie, choćby dlatego że obserwujemy mniejszy ruch samochodów.

„Na podstawie analizy danych zgromadzanych do dnia 18 marca, widać, że sytuacja epidemiczna, choć przyczyniła się do zmiany zachowań Polaków, nie wpływa ani na liczbę słuchaczy radia, ani na średni czas słuchania rozgłośni” – mówi Anna Romaniuk, dyrektor badań radiowych w Kantar Polska. „Wręcz przeciwnie, radio jest właśnie tym medium, które w czasach kryzysu, zagrożenia, klęski, zyskuje odbiorców, bo jest jednym z najważniejszych źródeł wiarygodnych informacji w Polsce. To właśnie z radia dowiadujemy się o ważnych wydarzeniach najszybciej i to radio pozwala być na bieżąco, zwłaszcza obecnie w sytuacji pracy z domu, w której znalazło się wielu Polaków” – dodaje Romaniuk.

Wg badania EBU Media Intelligence Service radio jest medium, któremu Polacy ufają najbardziej – ufa mu aż 59 proc. Polaków (na drugim miejscu jest telewizja – 51 proc., na kolejnych: prasa – 47 proc., Internet – 34 proc., social media – 20 proc.). Radio ma też w tym badaniu najniższy wskaźnik nieufności spośród wszystkich mediów.

Z kolei wg badania TGI aż połowa Polaków deklaruje, że podgłaśnia radio, gdy emitowane są wiadomości. To dowodzi, że radio jest istotnym kanałem pozyskiwania informacji.

Przejdź do listy informacji prasowych

KONTAKT DLA MEDIÓW

Agnieszka Danowska-Tomczyk       PR & Communication Director

38 Content Communication        |        agnieszka.danowska@38pr.pl


Monika Langner       PR & Communication Manager

38 Content Communication        |        monika.langner@38pr.pl
D0 GÓRY