Dzień pierwszy: Jak skutecznie komunikować się z mieszkańcami?
Gości, w imieniu gospodarza miasta, przywitał Waldemar Bojarun, Naczelnik Wydziału Promocji Miasta Katowice. Mówił o tym jak zmieniają się Katowice oraz wymienił ostatnio zrealizowane inwestycje – Centrum Kongresowe, Muzeum Śląskie i nowy budynek Filharmonii, które odmieniły wizerunek Katowic.
Płk Dariusz Kryszk przedstawił proces komunikacji w kontekście sił zbrojnych na przykładzie strategii STRACOM. „Praca z mediami przypomina ćwiczenia zbrojne – należy być przygotowanym, czujnym i stosować się do powszechnie obowiązujących standardów" – mówił Pułkownik.
W panelu dyskusyjnym poświęconym komunikowaniu i inwestycjom wzięli udział przedstawiciele samorządów i instytucji publicznych. Eksperci podkreślili korzyści związane z rozwojem miast: wzrost atrakcyjności regionu, powstawanie nowych miejsc pracy, atrakcyjna oferta edukacyjna, kulturowa i inwestycyjna oraz ogólne zadowolenie mieszkańców.
Za współpracę z mediami odpowiadają rzecznicy prasowi. Ich funkcja staje się coraz bardziej wymagająca. Z jednej strony odpowiedzialni są za szereg aktywności z obszaru Public Relations i tym samym wymaga się od nich znajomości wielu narzędzi PR. Z drugiej strony często ich postawy determinuje strategia organizacji, którą prezentują i zdarza się, że celem jest blokowanie mediów. Takie postawy krytykowane są przez dziennikarzy. Jak rzeczników oceniają dziennikarze, a jak sami rzecznicy? Dlaczego rzecznicy powinni nazywać się PRasowymi - w odniesieniu do rankingów miesięcznika Press oraz wyników własnego projektu badawczego mówił dr Krystian Dudek.
Następnie o tym jak samorządy, przedsiębiorstwa i placówki kulturalno-oświatowe pozyskują informacje i dbają o wizerunek mówił Marcin Szczupak – Kierownik Działu Raportów Medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o. Poruszył temat komercjalizacji mediów i ich wpływie na działania jednostek.
Obrady pierwszego dnia kończył wykład podinspektora Mariusza Sokołowskiego. Prelekcja poświęcona była emocjom w komunikacji. Prezentacja oparta była na szeregu materiałów filmowych stanowiących przykłady negatywnych postaw w relacjach medialnych. Podczas prelekcji nie brakło także analizy wpadek medialnych oficerów prasowych służb mundurowych.
Wieczorem, w hotelu Diament w Katowicach odbyła się uroczysta gala Kryształów PR-u. Zdobywcami nagród Grand Prix w sześciu kategoriach zostało dziewięciu nominowanych.
Dzień drugi: O współpracy samorządów z NGO’s
Drugiego dnia, uczestników konferencji gościł Kraków – współorganizator Konferencji. Zgromadzonych na Sali w pałacu Wielopolskich, powitał Prezydent Miasta Krakowa – prof. Jacek Majchrowski. Kolejny dzień wykładów rozpoczęła Anna Okońska-Walkowicz, Pełnomocnik Prezydenta Krakowa ds. Polityki Społecznej, poruszając problem komunikacji miasta z mieszkańcami i poszukiwania sojuszników w dotarciu do rzetelnych informacji. Zastępca Dyrektora Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta Krakowa - Filip Szatanik omówił komunikację NGO’s z mieszkańcami w oparciu o case study – krakowskiego Parku Kulturowego „Stare Miasto”. Wskazał narzędzia komunikacyjne, kanały dotarcia do grup docelowych oraz podkreślił rolę partnerów w rozpowszechnianiu informacji.
Genezy organizacji czwartego sektora i jego roli w kształtowaniu debaty publicznej podjął się Dawid Hajok, dziennikarz Gazety Wyborczej i członek Zarządu Fundacji Aktywnych Obywateli im. Józefa Dietla.
Następnie Ivetta Biały, Rzecznika Prasowa Wojewody Mazowieckiego mówiła o współpracy wojewody z mediami i partnerami zewnętrznymi. Na przykładzie doświadczeń i podejmowanych inicjatyw scharakteryzowała działalność promocyjną i kryzysową.
W panelu dyskusyjnym poświęconym funkcjonowaniu organizacji pozarządowych w życiu mieszkańców głos zabrali eksperci: dr Krzysztof Koj, Dziekan Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie WSB w Poznaniu, Ewa Ryszka - Zastępca Prezydenta Miasta Rybnika, dr inż. Jerzy Tarnawski z Fundacji Ruperta Mayera oraz Andrzej Rybus-Tołłoczko, doradca wojewody mazowieckiego.
Coroczna zbiórka paczek w ramach akcji Szlachetna Paczka to ogólnopolska kampania społeczna organizowana przez Stowarzyszenie WIOSNA. Jej pomysłodawca i założyciel – ks. Jacek Stryczek opowiadał o tym dlaczego lubi chwalić siebie … i innych. A pracownicy Działu PR Stowarzyszenia WIOSNA prowadzili również warsztat. Równoległe, Dyrektor Biblioteki Polskiej Piosenki – Waldemar Domański uczył jak zostać miotaczem idei. W intrygujący sposób zaraził publiczność swoją osobowością i łatwością w nawiązywaniu kontaktów nie tylko biznesowych, ale również międzyludzkich.
W ramach części nieoficjalnej, uczestnicy mieli okazję zwiedzić największe inwestycje w Krakowie oraz udać się na wycieczkę do Nowej Huty. Zwieńczeniem drugiego dnia była kolacja w restauracji „Barka” u podnóża Wawelu.
Dzień trzeci: Przepis na sukces wyborczy
Trzeci dzień skupiał uwagę uczestników na wyborach. Prezes Grupy PRC – Sebastian Chachołek podkreśli znaczenie dobrze zaplanowanej kampanii wyborczej. Harmonogram, zaufany sztab, synergia władz, materiały promocyjne i kanały komunikacji oraz kampania negatywna i kreatywna to główne składniki przepisu na sukces.
Nieodłącznym elementem kampanii jest język wyborczy. Język, jakim posługują się kandydaci kreuje ich wizerunek wśród wyborców. P tajnikach wyborczej komunikacji opowiadał Wiesław Gałązka, dziennikarz i publicysta, konsultant i doradca polityczny.
Dr Wojciech Szalkiewicz z Olsztyńskiej Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania wprowadził publiczność w tajniki kampanii negatywnej, której towarzyszy manipulacja, konkurencja oraz wrogowie. Powiedział jak się do niej przygotować i jak jej unikać.
O komunikacji i wizerunku osoby w kontekście kandydatów w wyborach wypowiadali się praktycy: Marek Skała, wiceprezes grupy PRC i Dyrektor MEGALIT – Instytut Szkoleń oraz Adam Łaszyn, Prezes Zarządu Alert Media Communications. Pokazując medialne wpadki doradzali jak unikać takich sytuacji w codziennej pracy samorządów i instytucji publicznych.
Cykl konferencji zakończył wykład Marcina Szczupaka – Kierownika Działu Raportów Medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Sp. z o.o., dot. zbierania i pozyskiwania informacji, mających wpływ na sukces wyborczy.
***
Zwycięzcy Grand Prix w Konkursie Kryształy PR-u w poszczególnych kategoriach:
1. Najlepszy wizerunek w mediach społecznościowych: Urząd Miejski w Gdańsku
2. Najlepszy film promocyjny: Ministerstwo Obrony Narodowej
3. Najlepsza promocja projektów unijnych: Starostwo Powiatowe w Pszczynie i Urząd Miejski w Będzinie
4. Najlepsza kreatywna kampania promocyjna: Starostwo Powiatowe w Gnieźnie i Urząd Miasta Rybnika
5. Najlepsza gazeta miejska/biuletyn: Urząd Miasta Częstochowy i Urząd Miasta Biała Podlaska
6. Najlepsza kampania promocyjno-informacyjna spółki samorządowej: Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. w Krakowie.
Więcej na stronach Konferencji.
Zobacz także relację z konferencji w 2013 roku.